صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۵  ، 
کد خبر : ۳۴۰۶۳۷
در گفت و گو با بصیرت مطرح شد

آل اسحاق: ثبات قوانین و مقررات عامل رشد صادرات است  

متاسفانه 70 درصد نارسایی های اقتصادی و عدم امکان استفاده از توان و منابع طبیعی و مزیت های اقتصادی کشور ناشی از تدابیر غلط سیاست های داخلیاست.

به گزارش بصیرت یحیی آل اسحاق فعال اقتصادی و رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق در گفت و گو با پایگاه خبری تحلیلی  بصیرت در خصوص اثرات تحریم ها روی اقتصاد کشورگفت: در خصوص اثرات و خنثی سازی تحریم ها بسیار سخن گفته شده است اما برای اینکه در این موضوع منصف باشیم باید گفته شود تحریم ها روی اقتصاد کشور اثر گذاری کمی است.

وی در این باره افزود: قطع به یقین تحریم هر اقتصادی را از خود متاثر می کند. علی رغم آنکه طی روزهای گذشته معاون وزارت صمت اعلام کرد تحریم ها  20 درصد بر تجارت ایران اثر داشته است بنابراین ارزیابی دقیقی از وضعیت اقتصادی داشته باشیم تا برای حل چالش ها بتوانیم راهکار دقیقی ارائه دهیم.

 یحیی آل اسحاق کارشناس و فعال اقتصادی در خصوص بخش ناکارآمدی مدیریتی موثر روی اقتصاد ایران گفت: متاسفانه 70 درصد نارسایی های اقتصادی و عدم امکان استفاده از توان و منابع طبیعی و مزیت های اقتصادی کشور ناشی از تدابیر غلط سیاست های داخلی  دولت قبل  بوده و رویکرد عدم استفاده از تجربیات تاریخی و مسائل دیگری است که ناظر بر مسائلی نیست که در رشد صادرات و اقتصاد ایران باید در نظر گرفته و لحاظ شود. مسائلی که ریز آن در ده سال گذشته بارها گفته شده است که اگر به آنها دقت می شد قطعا میزان صادرات کشور امروز در بالاترین حد خود بود.

 یحیی آل اسحاق در خصوص مولفه های مهم و اثر گذار بر افزایش صادرات کالا گفت: در حوزه تولید، صادرات، تامین زنجیره و واردات کالا داشتن سیاست نسبتا ثابتی در این حوزه ها بسیار حائز اهمیت است. یعنی اگر قوانین و سیاست ها متغیر باشد هرچه قدر هم امکانات بالقوه داشته باشیم نتیجه نخواهد گرفت. به عنوان مثال اگر یک نفر در بخش کشاورزی، صنعت، معدن، فولاد و سیمان قصد صادرات کالا داشته باشد در وهله اول بازاریابی و سرمایه گذاری واجب است، این مرحله حداقل حدود 6 ماه تا یک سال زمان می برد تا  بتواند در بازار رقابتی دنیا رقابت کند.

بعد از پیدا شدن مشتری و شکل گرفتن بازار مناسبی تغییر مقررات، عوارض و ممنوعیت های جدید مانع از پیشرفت کار می شود. صدور بخشنامه ها به صورت هفتگی مانع این موضوع روند درست صادرات کشور می شود لذا درچنین شرایطی نباید انتظار داشت روند صادرات به درستی طی شود.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق در ادامه بحث خاطر نشان کرد: برای سامان دادن هفتاد درصد نقش سیاست گذاری و مدیریت داخلی در بخش های مختلف اقتصاد، علی رغم وجود تحریم ها لازم است نظام مدیریت کننده صادرات از ثبات سیاسی و رویکردی در مقررات برخوردار باشد، در غیر این صورت نظام صادرات به هم می خورد. متاسفانه یکی از مشکلات تاریخی ما برای عدم موفقیت در صادرات، عدم ثبات قوانین و مقررات است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق افزود: بازاریابی در کشورهای مختلف یک هنر به شمار می رود. زنجیره ای که صادرات را از ابتدا تا انتها به نتیجه برساند طی مراحل متعدد تا تولید صادرات محور، حمل و نقل و قیمت رقابتی، خدمات پس از فروش و است بنابراین مسائل مختلفی دست به دست هم می دهند تا کالای ایرانی به دست مصرف کننده خارجی برسد.

وی در این باره تصریح کرد: این زنجیره در شرایط رقابتی قرار دارد،به این معنا که اینگونه نیست که ما فقط  صادرکننده شمش و مواد کشاورزی باشیم، چرا که در تمام کالاها در دنیا رقبای زیادی وجود دارند که با تمام قوا تلاش می کنند تا دست برتر را در بازار داشته باشند به همین دلیل این زنجیره احتیاج به دانش مارکتینگ و تجربه مکفی دارد. بهینه تولید کردن کالا از نظر قیمت، کیفیت و بسته بندی نیز از جمله مسائل مهم در صادرات است که با دقت در آنها می توانیم صادرات کشور را توسعه دهیم.

یحیی آل اسحاق رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق و فعال اقتصادی در پایان گفت و گو با اشاره به آمارهای منتشر شده توسط صندوق بین المللی پول در خصوص رشد اقتصاد ایران گفت: براساس آمارهای منتشر شده از سوی بانک و صندوق بین المللی جهانی قطعا آینده خوبی پیش روی صادرات و اقتصاد ایران است، ضمن اینکه باید از ملت صبور و مسئولینی که دلسوزانه کار می کنند تشکر کرد. هر چند برای توسعه صادرات و حل مشکلات تولید و اقتصاد باید نگاه حرفه ای تر به مسائل اقتصادی داشته باشیم به این معنا که در صدور و ابلاغ هر بخشنامه ای نگاه وسیعی به دور و برمان و به کل اقتصاد و افرادی که در آن عرصه فعالیت دارند داشته باشیم تا از نگاه های تنگ نظرانه که مانع تولید و صادرات می شوند به نفع رشد اقتصادی عبور کنیم.
 
 
 
 

برچسب ها: بصیرت ، تولید ، صادرات ، اقتصاد
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات